pausing is not always the right choice

דחיית הלוואות צרכניות, לא תמיד רעיון טוב

בנקים, תפסיקו לדחות את תשלומי המשכנתה - אתם חופרים לאנשים בור


טקטיקת דחיית ההלוואות לשוק הצרכני ובראשם תשלומי המשכנתה לא מהווים פתרון למיתון שישראל עתידה לחוות בשנים הקרובות. היא תעשיר את הבנקים ותגרום ליותר נזק מתועלת לצרכנים ולמשקי הבית. גם ברמת השוק עדיף להתחיל להתמודד עם כשל האשראי של לווים כעת.


זה לא ש״החרטא״ של צחי הנגבי לא קיימת, הבנקים פשוט דוחים אותה לאחר כך. עם התפרצות הקורונה המשק הישראלי נכנס לסחרור. חשש פיזי הוביל לקיפאון עסקי, מיליון מובטלים והמון אי ודאות. כשרק התפרצה המגפה, הקפאת תשלומי ההלוואות הייתה מהלך הגיוני וראוי ששומר על יציבות כפי שנעשה בעיתות מלחמה. כעת, חודשים לאחר ההתפרצות, השגרה החדשה והצפי לעתיד הכלכלה הישראלי מצביעים על מיתון ואתגרים כלכליים שילוו אותנו עוד זמן רב. המשך דחיית ההלוואות של משקי הבית הוא טמינת הראש בחול והחרפת הבעיה. המובטלים אינם מרגישים את הנזק שנגרם להם בזמן שהריבית ממשיכה להתפיח את ההלוואה שלהם. ביום שהקפאות התשלומים יפסקו והבנק יממש להם את הנכס הם יגלו שישאר להם משמעותית פחות כסף ביד מאשר אם הם היו מוכרים את דירתם קודם לכן.


תחזיות בנק ישראל מניחות כי בשנים הקרובות אחוז האבטלה יעמוד על כ-6% וזה אומר עשרות אלפי משקי בית ללא כל מקור הכנסה. בין 30% ל-40% ממשקי הבית בעשירונים התחתונים (5-10) משלמים משכנתה. המשמעות היא שביום שבו תופסק מדיניות הקפאת תשלומי ההלוואות, הבנקים יאלצו להתחיל לממש אלפי נכסים של משקי בית שבפועל לא היתה להם יכולת לשלם את חובם. כאשר בנק מממש נכס המשמש בטוחה להלוואה, מספיק שהנכס יימכר בשווי שמעל שארית ההלוואה כדי שהבנק לא יינזק ולכן אין לבנק אינטרס למקסם את מחיר המכירה או לייעל את ההליך. כך, בעת מימוש נכסים, הם נמכרים במחיר זול משמעותית וגם עם עלויות עסקה גבוהות. המחיר עלול להיות משמעותית נמוך יותר אם השוק יוצף בדירות בבת אחת.


לאחר מכירת הנכס את שארית הסכום מהמכירה מקבל בעל הנכס שלא עמד בתשלום חובו. בישראל כ-98.5% מהמשכנתאות ניתנות בעלות יחס מינוף הקטן מ75% ולכן הסכנה שבנקים יפסידו כספים היא אפסית. כמה אפסית? משכנתאות אחראיות על יותר מחצי מרווחי הבנקים אבל על פחות מ-7% מהפסדי האשראי שלהם. כרגע זה אינטרס שלהם להקפיא את תשלומי ההלוואות ולהמשיך לצבור ריבית. בכך, הבנקים ממשיכים לקיים את העסק שלהם בצורה ריווחית. הלווים מצד שני כן ניזוקים. הם לא מרגישים את מצבם האמיתי שאולי לו היו מרגישים אותו על בשרם באופן כלשהו, כבר כעת היו מתנהלים אחרת.


מבחינה כלכלית עדיף למשק בית ללא הכנסה במקרים רבים למכור את הנכס שברשותו כעת. המחיר יהיה גבוה יותר והוא יוכל לשלוט על ההוצאות כגון עו״ד זול וללא תיווך. בתמורה הוא יוכל לפרוע את המשכנתה ולהשתמש בשארית הכסף כדי לקנות נכס קטן יותר או להתגורר בשכירות. התנהלות זו עדיפה כלכלית (גם אם לעיתים פחות נוחה) ותשאיר בידו יותר כסף לטובת רכישת נכס עתידי או להתנהלות השוטפת.


חשוב להבין שמשכנתה מאפשרת לנו לגור כבר עכשיו בנכס שעדיין אין לנו את היכולת לשלם עליו במלואו ולכן היא מקטינה לנו את ההכנסה הפנויה. משכנתה היא הלוואה ששונה במהותה מהלוואה עסקית אשר תכליתה לאפשר ללווה דווקא לייצר הכנסה.

משכנתאות, ובכלל תרבות הצריכה המערבית, מעודדות את הכלכלה ומניעות את המשק אבל הרות אסון לעשירונים הנמוכים. הפתרון הנכון הוא להפסיק כבר עכשיו את דחיית ההלוואות באופן מדורג ולאפשר לאנשים להתמודד עם המציאות. נכון, פחות אנשים יגורו בדירה בבעלותם עם תחושת הבטחון הנלווית לכך אבל גם פחות אנשים יפשטו רגל ויגורו ברחוב.



יונתן ברנד


דברו איתנו

אנחנו עוסקים במתן מימון יעיל לעסקים

״